ارسال شده توسط سپهر محمدی در تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸
با سلام
گاهی در فضای جامعه، با کسانی برخورد می کنم، که از اینکه جمیله کدیورِ محجبه، در نفی اجباری بودن حجاب صحبت می کند، تعجب می کنند!
از سوی دیگر برخی محافظه کاران به صورتی از حجابِ اجباری صحبت می کنند که انگار جزء لاینفک اسلام است!!!
در این زمینه خوب است بدانیم که در عین اینکه حجاب یک اصل لاینفک اسلامی است اما در هیچ جای قرآن و اسلام حجاب، اجباری دانسته نشده است!
یعنی در هیچ جای قرآن گفته نشده است اگر زنی به حجاب تن نداد بالاجبار حجاب سرش کنید یا مثلا اموری که در این روزگار اتفاق می افتد یعنی خدای نکرده اسید به صورتش بپاشید یا آنها را سوار پاترول کنید و به منکرات ببرید یا هر چیز مشابه دیگری!
حتی مهمترین آیه مربوط به حجاب، به پیامبر اسلام دستور می دهد که به زنان خود بگویید که حجاب سر کنند(که گاهی بی دلیل آن را چادر می دانند) و صحبت از هیچ اجباری در آن نیست! همانطور که دستور به نماز هم به فرزندان لازم است اما به هیچ وجه به معنی اجبار نیست!
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما(قرآن ۳۳:۵۹)
اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است.(ترجمه فولادوند)
در اینجا خوب است ببینیم، آیت الله طالقانی از معدود روحانیون روشنفکر و از موسسین نهضت آزادی ایران که به صورت ناگهانی! در ابتدای انقلاب دار فانی را وداع گفت چه نظری داشته است:
آیت الله طالقانی،کیهان ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ :
حتی برای زن های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت های مذهبی…ما نمی گوییم زنها به ادارات نروند و هیچ کس هم نمیگوید…زنان عضو فعال اجتماع ما هستند…اسلام و قرآن و مراجع دین میخواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می کردند؟ مگر چادر می پوشیدند؟…کی در این راهپیمایی ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.
امید که حداقل از این فکر اشتباه، که گمان کنیم، حجاب اجباری، جزء دین است، خارج شویم!
با احترام
سپهر محمدی
2 | امیر
۱۳ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۵:۲۷ ب.ظ
من زیاد تخصصی در دین ندارم ولی همیشه برایم جای سوال بوده که کجای قران حرف از حجاب زده؟ اگر منظور شما این آیه است که حرفی از حدود حجاب نزده. اگر منظر شما سوره نور است که آنجا هم گفته زینت هایتان را بپوشانید.
من باز هم می گویم که من متخصص نیستم ولی بد نیست نگاهی به دستور ها و احکام مشابه اسلام در قران بشود. ببینیم که مثلا کدام حکم در اسلام خیلی شبیه این حکم فقط یکی دو آیه آنهم به صورت مبهم اشاره به آنها شده، بعد نتیجه را بیان کنیم!
3 | سپهر محمدی
۱۳ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۶:۱۶ ب.ظ
سلام بر جناب امیر!
البته این بحث شاید در اینجا درست نباشد چون بحث اصلی نفی حجاب اجباری است!
اما به گمان حقیر در قرآن پوشش زن لازم است ولی اجباری دانسته نشده است.
بر مبنای قرآن به نظر بنده پوشش سر (بر اساس این آیه) و سینه(بر اساس آیه سوره نور) لازم است. چون جلباب پوششی بوده که بر روی سر می انداخته اند.
ضمنا یک اصل اساسی در پاکدامنی چشم پاکی(چه برای زن چه برای مرد) است که در همین آیه سوره نور بر آن تاکید شده است:
و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بىنیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکردهاند، آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونهاى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مىدارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.(۲۴:۳۱)
دقت کنید جناب فولادوند “جیب” را گردن ترجمه کرده اند که شاید صحیح تر “گریبان” و سینه زنان باشد.
همچنین دقت کنید زینت در قرآن به معنی زیبایی است! نه به آن معنی صرف طلا و جواهر که ما امروزه استفاده می کنیم. به آیه زیر دقت کنید:
مال و پسران زیور زندگى دنیایند، و نیکیهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است. (۱۸:۴۶)
لذا در آیه سوره نور گفته شده است که سینه های خود را بپوشانند و زیباییها خود را جلوه ندهند! و در آیه فوق الذکر هم پوشش سر را دستور داده است.
که عملا آن چیزی است که ما امروزه حجاب می خوانیم!
با احترام
سپهر محمدی
4 | saeed
۱۴ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ
من با اجازت چون خیلی قشنگ بود مطلبت رو توی سایت گذاشتم البته: با ذکر منــبــع به طور کامل
5 | vash
۱۵ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۱۲:۵۰ ق.ظ
ba dorood
be nazare man hejab ye mozooe manavist
na zaheri
shayad baraye badie neshinane arabe an zaman , ba tavajjoh be bifarhangie mardaneshan
hejab be in shekl zaroorat bood
vali na baraye tamame farhangha!!!
6 | سپهر محمدی
۲۱ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۱۰:۲۴ ب.ظ
حجاب کاملا یک موضوع ظاهری است! البنه مسلما باید پاکی دل و نگاه هم وجود داشته باشد!
در ضمن هوس چیزی نیست که در عرب بادیه نشین وجود داشته باشد و در انسان مدرن حذف شده باشد!
با رشد فرهنگ هم هوس کاهش نمی یابد! ممکن است گفته شود حجاب نسبتی با فضای اجتماع دارد که این را به خوبی می پسندم! مثلابه دید حقیر شاید برای یک زن جوان در جنوب شهر تهران چادر، درشمال شهر تهران، مانتو، و در خیابان شانره لیزه حتی روسری و پیراهن و شلوار، حجاب مناسب باشد.
7 | مهتاب
۲۷ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۳:۳۷ ب.ظ
این خانه از پایبست ویران است… از همون آحر اول…
خواستم بگم در مطالبتون که جدید و جالب بود نوشته بودان با پاترول میبرن…
خواستم بگم پاترول نه! ون!
تازه از تو میتونی بیرونشو ببینی و از بیرون نمیتونی توشو ببینی…
و ترسناکه!
طبق معمول مطلبت فوق العاده بود…
8 | شهاب مهدوی
۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۴:۱۰ ب.ظ
با دقت در نوشته های شما من اینگونه فهمیدم که شبهات مطرح شده از جانب شما نه به دلیل نارسایی ادله دینی، بلکه تفاوت نگرش به دین است. و این تفاوت دید به این مسایل منجر می شود. مثلا واضح است که نظرات پیروان دین حداقلی در مورد مسائلی مانند حجاب در جهت مخالف پیروان مذهب حداکثری است.
من پیشنهاد میکنم که در آدرس زیر کتاب بررسی استاد علی صفایی حایری رو دانلود کنید و قسمت حجاب و آزادی روابط رو بخونید:
http://ketab9.blogfa.com/post-12.aspx
خوشحال می شم اگر نظرت رو در مورد این کتاب به من ایمیل بزنی
9 | طاها
سپهر عزیز
تصور میکنم در دنیا تنها کشوری باشیم که ملزم به حجاب زنان هستیم و با پیش بینی که میشه این مسئله نمیتونه دوام داشته باشه ،این مهم با نگاه به حجاب نسل جدید قابل اثباته ، اما من تنها میخوام به این نکته اشاره کنم که به اعتقاد اکثر جامعه شناسان در تحلیل رفتاری جامعه ی ایرانی ، ایران رضا خانی عاری از حجاب به مراتب مسلمان تر و معتقد تر از ایران اسلامی رو یه جلوست و این مطلب از بیان مردمی که ناظر بر قبل و بعد از انقلاب بودند قابل اثبات است.
طاها
10 | افشین احمدپور
سلام ! جناب آقای سپهر محمدی ! بهتره در کاری که تخصص ندارید به هیچ عنوان وارد نشید. حجاب تنها در حالتی اجباری نیست که حکومت اسلامی نباشه.وقتی حکومت اسلامی شد برای هر منکری تعذیری وجود خواهد داشت.بی حجابی هم چون نوعی منکر است حکومت اسلامی می تونه حتی برای بی حجاب حکم شلاق صادر کنه. در مورد غیر مسلمانان این کشور هم باز یک قاعده ی فقهی هست که وقتی یک حکم برای مسلمانان در حکومت اسلامی اثبات شد برای همه اثبات شده است و همه باید از اون تبعیت کنند. موفق باشید.
11 | سپهر محمدی
جناب آقای احمدپور،
اولا بر هر مسلمانی واجب است که فهم از قران و دین داشته باشد!
ثانیا اگر به فرض نظر شما را بپذیریم که نباید جز کارشناس در حوزه دین وارد شود آنوقت نه من که رشته ام مخابرات است و نه شما که رشته ات پزشکی است نباید در این حوزه وارد شویم. اما آیت آلله طالقانی و بسیاری علمای دیگر که کارشناس و متخصص در این زمینه بوده اند را چه می کنید؟
تاریخی که از صدر اسلام تا کنون هیچ جا حجاب اجباری به خود ندیده است را چه می کنید؟
با احترام
سپهر محمدی
12 | سپهر محمدی
همچنین توجه دوستان را به این کلمه قصار در نهج البلاغه جلب می کنم:
حدیث شماره ۴۲۰ :
نقل شده آن حضرت در میان اصحابش نشسته بود زن صاحب جمالی از آنجا عبور کرد چشم حاضران به آن زن افتاد امام فرمود : چشمان این مردان سخت در طلب است و این مایه تحریک و هیجان است بنابراین هرگاه یکی از شما نگاهش به زن صاحب جمالی افتاد با همسر خود آمیزش کند چرا که این زنی است همچون آن . یکی از خوارج که حاضر بود گفت خداوند این کافر را بکشد چقدر دانا و فقیه است اصحاب از جای پریدند که او را به قتل برسانند ولی امام فرمود : آرام جواب دشنام دشنام است و یا گذشت از گناه [ نه اعدام ]
۴۲۰ - وروی انه [ع ] کان جالسا فی اصحابه ، فمرت بهم امراه جمیله ، فرمقها القوم بابصارهم ، فقال [ع ] : ان ابصار هذه الفحول طوامح ، وان ذلک سبب هبابها ، فاذا نظر احدکم الی امراه تعجبه فلیلامس اهله فانما هی امراه کامراته فقال رجل من الخوارج : [[ قاتله الله کافرا ما افقهه ] فوثب القوم لیقتلوه ، فقال [ع ] : رویدا انما هو سب بسب ، او عفو عن ذنب
واقعا چه چیز از این حدیث گویا تر:
از این حدیث این نتایج را می گیرم:
۱-جامعه اسلامی در زمان حکومت امام علی ابن ابی طالب در مورد حجاب هیچ اجباری ندارد. زنی که حجاب اسلامی را به طور قطع رعایت نمی کرده به حدی آزاد است که در جمع امام و یارانش وارد می شود. و چشم آنها را به سمت خود می کشد!
۲-امام نه تنها دستور بگیر و ببند نمی دهند بلکه از فرصت استفاده کرده و درسی دینی به آنها می آموزد.
۳-یکی از خوارج(که دشمن شناسنامه دار علی هستند) در حدی آزادی دارد که امام علی ابن ابیطالب را به خاطر این برخوردش در حضور یارانش کافر خطاب می کند!
۴-یاران امام عزم برخورد با وی را می کنند ولی امام آنها را از آن باز می دارد و می گوید در جوابش یا پاسخش را بدهید یا ببخشیدش!
دوستان! این نمونه جامعه علوی است!
نه آن چیزی که در این روزگار در ایران می بینید!!!
با احترام
سپهر محمدی
13 | علی
بسمه تعالی
باسلام
۱-بعضی ازاحکام اسلامی بادرنظرگرفتن شرایط زمانی ومکانی(موضوعیت)وضع می شونددرست است که بهحکم اولی شایدحجاب اجباری نباشداماشرایط زمانی (بخاطرمصونیت جامعه ازانحرافات جنسی)به حکم ثانوی واجب ولازم باشد.مثلا درهیچ جای فقه دیده نشده است تریاک وحشیش و…استعمالش حرام اعلام شده باشد.اماوقتی علمامیبینندکه جامعه دچاراضمحلال می شودفلذابه حکم ثانوی حکم به حرمت می دهند.ویامثال تحریم تنباکو.حجاب نیز شایدچنین باشد.حال شماتصورکنیددرجامعه ماهرکس بخواهدحجاب داشته باشدوهرکس بخواهدنداشته باشد.چه م شود.البته بحث مبسوط است ومختص به آنهایی که قائل به فقه وفقاهت هستندوگرنه این مباحث افده نمی کند.
۲-درموردنظر۱۲ اولاً ازکجای این روایت استفاده کردیدکه آن زن مویش بازبوده است.حضرت به جمال آن زن اشاره می کند.نه موی آن.ثانیاآیادرجامعه ماآن آزادی وجودندارد؟این کمال بی انصافی است دراین زمان هم شایدعده ای باتوهین به رهبری ویامرجعی بی تابی ویاتوهینی بکننداماخودآنهاراضی به مجازات توهین کنندگان نیستند.مگررهبری رادیکتارخطاب نمی کنندمگربه فرزندامام بخاطر خواندن درس فلسفه کافرنگفتندو…
14 | merat
۶ مرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۱۰:۲۶ ب.ظ
به نظر من حجاب یه چیز کاملا اختیاریه ..
بعد از هر انقلابی یه سری از مردم افراطی بلند میشن و طبق نظر وصلیقه خودشون یه کارایی میکنن مثل سوزوندن زنان فاحشه در زمان انقلاب اسلامی..
اما متاسفانه بعضی وقت ها همین افراطی ها وارد دستگاه حکومت میشن اونوقت گند میزنن به همه چی
درست مثل همین الان!.
15 | مطهر
۱۲ مرداد ۱۳۸۸ در ساعت ۳:۲۳ ب.ظ
بنام خدا
برادر عزیز ظاهرا مراد از عدم اجباری بودن حجاب ، فشار نیاوردن است نه انکه در اسلام حجاب الزامی نباشد این مسئله در باره سایر احکام نیز جاری است به علاوه سنت مسلمانان دیندار در صدر اسلام نیز چنین بوده یعنی فرق است میان مسلمانی که التزام کامل دارد و مسلمانی که التزام کامل ندارد در سایر ادیان الهی نیز چنین بوذه مثلا اگر کسی روز های شنبه یا یکشنبه را به عبادت نمی پرداخته بی دین به شمار نمی اید بلکه نهایتا التزام ندارد . البته در عدم التزامها خود دارای درجاتی است و گاه به طرح احکام دیگری منجر می شود مثلا اگر کسی به عمل ناشایست زنا دست بزند در تمامی ادیان بر ان احکامی بار می شود در حالی که زنا کار از افراد ان دین به شمار می رود
در مورد ایه هم اگر احتیاط را بپدیریم این احتیاط حکم عقل است پس وقتی عقل انسان حکم به رعایت مسئله ای میکند تخلف از ان درست نیست و بلکه سفیهانه است به علاوه در مسایل اجتماعی باید مصلحت کل را در نظر گرفت و…
در ایه «ادنی » امده که اشاره به نزدیکترین راه برای حفظ جامعه از گزند خطرات اجتماعی است ….mahtabbahar23@yahoo.com
16 | افشین احمدپور
۹ شهریور ۱۳۸۸ در ساعت ۶:۳۶ ب.ظ
جناب محمدی!
بهتر بود پاسخ اون دو نکته ای رو که من عرض کردم می فرمودید و وارد وادی مغالطه ی بالعرض نمی شدید.اینکه گفتم تخصص لازمه چون شما دارید به طور سلبی با یک مساله ی مورد اجماع فقهای امامیه برخورد می کنید و لذا باید تخصص داشته باشید و ادله ارائه کنید حالا اینکه پزشک باشید یا تلفن چی هیچ فرقی نمی کنه.در مورد نظر آقای طالقانی هم باید بگم که به صرف اینکه یه نفر آدم مشهوری باشه نمی شه همه ی حرف هاش درست باشه.امام راحل در صحیفه ی نور بارها بر اجباری بودن حجاب تاکید کردن بنابر این استدلال شما برهانی نیست.یا علی.
17 | hmodel
۱۷ شهریور ۱۳۸۸ در ساعت ۳:۵۵ ق.ظ
جناب محمدی
مطالبی را که شما و دیگر دوستان تا اینجا نوشتید را کاملا خواندم
صرف نظر از کلیه معانی و استدلالاتی که همه دوستان کردند این نکته را میتوان در نظر گرفت و به عینه دید . الانسان حریص الی ما منع . همین مسئله باعث شده که اجباری بودن حجاب در کشورمان باعث شود اصل حجاب (چه در اسلام دستور داده شده باشد چه نباشد ) مورد خدشه و بی احترامی واقع شود . به نظر بنده هیچ لزومی در حجاب نیست ! ولی !! این مسئله چون مدت زمان زیادی از اجرای ان میگذرد اگر بخواهد از طرف نظام ازاد اعلام شود حرج و مرجی پیش میاید که بیا و ببین . ترس از همین حرج و مرج است که تا کنون باعث شده هیج مسئولی در این نظام پیگیر ازادی حجاب نشود .
در ضمن اگر دوستان ادب بیان اندیشه را رعایت کنند به محفل زیبا و پر محتوایی دست پیدا میکنیم . دوستان لطفا در نوشته های خودتان جانب ادب را رعایت کنید .
پاسخ:
درود بر جناب آقای حسن مدل دوست عزیز و گرامی
من هیچوقت قصد انکار اصل حجاب را نداشته و ندارم! تنها اجباری بودن آن را غیر اسلامی می دانم.
متاسفانه اگر حکم به ازادی حجاب داده شود، همانطور که شما فرمودید قاعدتا، زیاده روی در طرف دیگر خواهد شد و من هم با شما هم عقیده ام! اما این دلیل نمی شود که به کج ماندن کجی رضایت دهیم! اگر چیزی کج است باید راست شود، حال چگونه با کمترین هزینه راست شود؟ بحث خوبی است که قابل بررسی است، اما اصل موضوع قابل کتمان نیست.
با تشکر
سپهر محمدی
18 | منظر
برادر عزیز من از شما سوالی دارم.با توجه به استدلال شما در مورد انتخابی بودن حجاب(عدم اجبار)اگر مادر یااحتمالا خواهر یا همسرتان با توجه به نظرشما در مورد حجاب.بخواهند (بافرض آزادی حجاب )از فردا بابدن نیمه عریان(بدون روسری،بایک لباس رکابی،وشورت)در کوچه،خیابان،و… حاضر شوند شما حرفی برای گفتن داری؟
19 | سپهر محمدی
درود بر جناب منظر!
سوال خوبی کردید!
اگر کسی از نزدیکان، حجاب خود را از دست دهد، راه حل تذکر است! و البته پافشاری بر آن.
همانطور که در مورد نماز هم دستور قرآن همین است:
و کسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شکیبا باش. ما از تو جویاى روزى نیستیم، ما به تو روزى مىدهیم، و فرجام [نیک] براى پرهیزگارى است.(۲۰:۱۳۲)
مهم این است که خود ما مراعات کننده نگاه و حجاب باشیم.
که همانطور که گفتم، کنترل نگاه و.حجاب، تنها مخصوص زنان نیست. وقتی خود ما مراعات کننده این مسائل باشیم به صورت طبیعی اطرافیان ما هم مراعات کننده آن خواهند بود.
اگر علی رقم تذکرات فوق، نظر ما را نپذیرفتند، هیچ حکم دیگری برای هیچ کاری علاوه بر این نداریم!
اگر همسر باشد، بنده شخصا ترجیح بر جدایی دارم. اما در مورد دیگر افراد چنین چیزی هم غیر ممکن است!
با احترام
سپهر محمدی
20 | علی
این افشین و امثال افشین میخوان همه چی به زور و نظر خودشون باشه … امام خمینی هم آدم مشهوری بود از نظر علمای نجف ایشون اصلح بودن که طالقانی نباشه ؟ دلیل نمیشه که حرفش حجت باشه … اگه طرز تفکرت ازدین انقدر سطحی و مربوط به آدمهاست که هیچی نمیشه بهت گفت
خود خدا چندین مورد به پیامبر میفرماد برای خودت تصمیم نگیر : قل من حرم علیکم زینت الله …
یعنی حتی پیامبر خدا هم با اون شخصیت والا حدود خدا رو تعیین نمیکردن چه برسه به آقای خمینی … در ضمن مرجع تقلید خیلی ها ایشون نیستن
برای همه لازم نیست تصمیم بگیرین … وضعیت امروز جامعه مال همین انحصار طلبی هاست
21 | سمانه
با سلام
نظرات همه دوستان جالب و قابل تامل بود اما باید بگم من حجاب رو (البته در حد معمولش و چه
ظاهری چه رفتاری) مایه ایمنی و احترام و راحتی میدونم ولی فکر نمیکنم برای پیاده کردنش اجبار مفید باشه شاید بهتر باشه از راه منطق و استدلال وارد شد. همون طور که غربی ها نتونستند با زور جلوی حجاب رو بگیرن ما هم با زور نمیتونیم جلوی بی حجابی رو بگیریم .
22 | سمانه
سلامی دوباره . آیا شما با ممنوعیت استعمال دخانیات در مجامع عمومی مخالفید؟ اگه باور داشته باشید سلامتی سایر شهروندان رو علاوه بر خودتون به خطر میندازید؟ با اینکه میدونید قانون رو زیر پا میگذارید؟ آیا مهمه که توی قرآن و شرع اومده یا نه ؟خوب الحمدالله کاش حد ومرز پوشش هم اینقدر واضح بود تا من و شمای درس خونده قانون مندو سرگردون نکنه .آقای سپهریه پیشنهاد براتون دارم راجع به محدوده مناسب پوشش و راهکارهای تسهیل در اجرای بی افراط و تفریط این اصل مطلب بنویسید. بینهایت ممنونم
23 | علی
این که فقط به قرآن بسنده کنیم درست نیست
میتونم بپرسم کجای قرآن نوشته چند رکعت نماز و چه جوری به خونیم؟
باید به احادیث نیز مزاجعه کنیم.
24 | سپهر محمدی
درود بر سمانه عزیز
کم و بیش با نظرات شما موافقم و از پیشنهاد شما متشکرم، اما قعلا فرصت کافی برای انجام آن ندارم.
درود بر علی،
من به هیچ وجه از آن گروه نیستم که به قرآن بسنده می کنند!
بنده هم معتقدم که باید در کنار قرآن به احادیث مراجعه کرد و می کنم.
اما شما یک حدیث بیاور که اگر کسی حجاب را رعایت نکرد باید به زور متوسل شد؟؟!!
نزدیک به سه قرن تاریخ حدیث داریم! از زمان پیامبر اسلام تا پایان غیبت صغری، شما چنین حدیثی ارائه کنید لطفا!
با احترام
سپهر محمدی
25 | محمدرضا
۱۴ بهمن ۱۳۸۸ در ساعت ۱۰:۴۳ ب.ظ
سلام دوست عزیز
شما به حجاب به عنوان یه مسئله ی فردی در جامعه ی اسلامی نگاه می کنی در صورتی که حجاب بر عکس نماز و روزه یه مسئله ی فردی نیست و یه مسئله ی اجتماعی است اونی که نماز نمی خونی آسیبش فقط متوجه خودش است ولی اونی که حجاب را رعایت نمی کند آسیبش غیر از خودش جامعه راهم دچار می کند و خواه ناخواه جامعه را به فساد می کشاند.
شما این آیه از قرآن را آوردید که نوشته :اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است
همین مورد آزار قرار نگیرند خودش نشون میده که اگه حجاب نباشه امنیتی برای زن نیست و حتی مردان را نیز تحریک می کنه. و اونها راهم به فساد و گناه می کشونه و همین موضوع اجتماعی بودن حجابه.
به سوره ی احذاب آیه ی ۳۳ هم مرجعه کن کاملتره.
من در این مورد در وبلاگم بیشتر توضیح دادم به آدرس زیر مراجعه کنید.
26 | سپهر محمدی
۱۴ بهمن ۱۳۸۸ در ساعت ۱۱:۲۴ ب.ظ
سلام
دوست گرامی،
با استنتاج قرآنی که کردید تا آنجا که می فرمایید، دلیل حجاب، عدم تعرض به زن است موافقم!
و همین نشان می دهد که این مسئله به خود زن مربوط می شود!
اما آنجا که نتیجه می گیرید دلیل حجاب زن، عدم تحریک مرد است، مستندی قرآنی نداریم!
اگر هست ارائه کنید.
با احترام
سپهر محمدی
27 | سیدعباس سیدمحمدی
سلام علیکم.
ببخشید!
مثل این که شما از اون افرادی هستی که می پنداری کامنت وبلاگت «جلسه ی پرسش و پاسخ» است و شما پاسخ دهنده ی سؤالات ملت!
28 | علی
۲۶ اسفند ۱۳۸۸ در ساعت ۲:۲۹ ب.ظ
سلام
از رحمت خدا نا امید نشوید خداوند همه ی گناهان را میبخشد
در جامعه اگر کاری به ضرر دیگری باشه حرام و باید راه درست پیشه گرفته بشه
حجاب مربوط به جامعه است و باید جدایی از شخصی بودن ان به دیگران نیز توجه کرد فرد بی حجاب فقط به خودش ضرر نمیزنه بلکه با بی حجابی باعث فساد در جامعه میشه
امااگر قرار بود در قران همه چیز به صراحت گفته بشه که باید کتابی هزار برابر قران وشاید بزگتر خدا میفرستاد
اقای طالقانی نظرش این بوده شما چرا نظر بقیه علمارو در وبلاگت نمیزاری
یه کم بیشتر فکر کن
وخداوند توبه کاران را دوست دارد
29 | محمد
۱۶ فروردین ۱۳۸۹ در ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ
با سلام
البته بنده هم با اصل حجاب موافق ولی با اجباری بودن آن مخالفم.
30 | ناصر
سلام
با نظر دوستان موافق ام حجاب اجباری نیست
من در ولایت (استان)هرات افغانستان زندگی میکنم و اینجا دولت بر حجاب و پوشش مردم اجباری ندارد اما حجاب کاملا توسط مردم رعایت میگردد
..بنظرم اگر دولت بر حجاب تاکید نکند و نوعی مقابله و مخالفت در جامعه ایجاد نگردد جامعه اسلامی در یک حد رعایت حجاب توقف میکند
و لازم به تشکیل و نیرو و صرف هزینه های مادی و معنوی جهت مقابله با بی حجابی نمیباشد
